maandag 12 januari 2009

Spelend leren.


Spelend leren


Spelen=doen=leren


Elk kind wil leren.

Leren is nieuwsgierig zijn.

Kinderen leren spelend.

Spelen is doen.

Doen is leren.


Leren is doen (ervaren, bewegen, ondernemen)

Leren is denken (overwegen, afwegen, bedenken, vergelijken)

Leren is observeren (kijken, luisteren, volgen)

Leren is lezen (kennis vergaren, beleven, een andere wereld)

Leren is praten (vragen, overleggen, uitleggen, uitwisselen)

Leren is fouten maken (falen, herstellen, bewust worden)

Leren is voelen (betasten, gevoelens beleven)


Je zintuigen laten je leren


Leren doe je toevallig … spelen ook

Leren doe je gericht … spelen ook

Leren doe je alleen … spelen ook

Leren doe je samen … spelen ook

Leren doe je binnen … spelen ook

Leren doe je buiten … spelen ook

Leren doe je zichtbaar … spelen ook

Leren doe je onzichtbaar … spelen ook

Leren doe je meetbaar … spelen ook

Leren doe je onmeetbaar … spelen ook

Leren doe je in stappen … spelen ook

Leren doe je in sprongen … spelen ook

Leren doe je in volgorde … spelen ook

Leren doe je andersom … spelen ook

Leren doe je op je eigen manier… spelen ook


Elk kind heeft een voorkeur voor leren. De een luistert graag naar een mooi verhaal, de ander leest graag, onderneemt graag, experimenteert, observeert, werkt graag samen, enz. Afhankelijk van hoe een kind leert, kunnen spellen worden ingezet. Veel spellen kunnen voor zowel de ene als de andere groep uitdagend zijn. Kinderen zijn zelf prima in staat een keuze te maken.De meeste kinderen zijn gek op spelend leren.Veel kinderen zijn zich niet bewust van het leren tijdens spel.Spelend leren biedt ook vaak gelegenheid voor de natuurlijke bewegingsdrang van kinderen. Ook biedt spelen gelegenheid om om te gaan met en benoemen van gevoelens.Tijdens het spel is de rol van begeleider belangrijk. De begeleider moet beschikbaar zijn bij conflicten, gevoelens herkennen en helpen benoemen en vragen stellen. Het stellen van de juiste vragen is bepalend voor de motivatie en inzet.


- Uitdagende materialen (soms voorwaarde zijn om tot spelen te komen)
- Afvalmateriaal (creatief omgaan met -op het oog- waardeloos materiaal)
- Het combineren van materialen

Het onderzoeken van gebruiksmogelijkheden van materialen

Hierbij is o.a. aandacht voor:


- Initiatieven nemen
- Keuzes maken
- Planmatig werken
- Samenwerken
- Assertief (leren) zijn
- Uitgaan van ideeën van het kind zelf

Geen opmerkingen: